vyzkoušejte týden zdarma

Tuky ve fitness – které ano a které raději ne? Zpět na seznam článků

Cvičení a pohybová aktivita jsou nedílnou součástí zdravého životního stylu. Pokud chceme, aby naše tělo bylo zdravé a vypadalo dobře, měli bychom sportovní aktivitu zařazovat do našeho režimu co nejvíce je to možné.

Správným cvičením spalujeme nadbytečné tukové zásoby, anebo tvarujeme tělo do požadovaných proporcí. Chceme-li aby efekt cvičení byl doopravdy vidět, nevyhneme se nutnosti správně si sestavovat jídelníček.

Všechny živiny jsou důležité

V každodenním jídelníčku proto musíme do svého stravovacího plánu zařadit správné množství všech potřebných živin, včetně minerálů, vitamínů a stopových prvků.

Hlavní složku energie, kterou do těla dostáváme, však tvoří takzvané makro živiny – sacharidy, tuky a bílkoviny.

Při snaze zhubnout či vytvarovat tělo je všeobecně doporučováno navýšit příjem proteinů – bílkovin a naopak snížit příjem zejména jednoduchých sacharidů a nezdravých tuků. V tomto článku se více zaměříme právě na tuky.

I tuky potřebujeme k životu

Přílišné omezování tuků totiž není ve stravě vhodné ani při snaze redukce hmotnosti či rýsování svalů. Tuky jsou nedílnou součástí našeho těla a potřebujeme je přijímat z mnoha důvodů.

Tuky jsou sice nejbohatším zdrojem energie (cca 9 kcal na 1g tuku), ale jsou velmi důležité pro přívod nezbytných nasycených, mononenasycených a polynenasycených mastných kyselin, které tuky přijímané v potravě obsahují.

Tuky jsou pro naše tělo také zdrojem některých v tucích rozpustných vitamínů – A, D, E a K.

Nadměrné množství tuků v těle je sice škodlivé, ale v optimálním množství jsou důležité pro celkový chod organismu, slouží jako tepelný izolant těla a navíc chrání některé orgány. Cholesterol a fosfolipidy obsažené v tučné stravě jsou navíc součástí všech buněčných membrán.

Pokud chceme tuky přijímat ve správném množství a poměru, měli bychom se zaměřit zejména na tuky, které nám prospívají.

Poměr rostlinných a živočišných tuků by měl být 3:1, živočišné tuky však rozhodně nevynechávejme, jelikož obsahují procento esenciálních mastných kyselin, které by náš organismus postrádal.

Z celkového rozložení živin během dne by tuky měli zastupovat přibližně 25 % – i pokud se snažíme redukovat hmotnost.

Naučte se tuky rozlišovat

Tuky ve fitness výživě by měli obsahovat velký podíl mononenasycených a polynenasycených mastných kyselin, které najdeme zvláště v rostlinných produktech, jako jsou oleje – (olivový, řepkový), nebo ořechy.

Významné tuky však obsahují i ryby a mořské plody živočišného původu, kde najdeme nezbytné omega-3 mastné kyseliny. Omega-3 a omega-6 mastné kyseliny obsažené též v margarínech bychom měli přijímat ve správném poměru a to ve prospěch omega-3 mastných kyselin.

Je dobré se ve větší míře vyhýbat tukům s obsahem nasycených mastných kyselin, které obsahují zejména tučné mléčné produkty, červené maso, máslo, ale i kokosový a palmojádrový olej.

Cholesterol je v malém množství nezbytný

Nasycené mastné kyseliny však nevynechávejte úplně, i takové jsou důležité pro správný chod a vývoj organismu.

Zdroje těch „dobrých“ tuků nám mimo jiné napomáhají udržovat správný poměr HDL – dobrého a LDL – špatného cholesterolu, který je zodpovědný za obrovský výskyt úmrtí na kardiovaskulární onemocnění.

I když je endogenní syntéza cholesterolu dostatečná, nemusíte se ho snažit vynechávat úplně. I cholesterol je totiž nedílnou součástí našeho organismu, jelikož je stavební složkou všech buněk v těle a je důležitý pro správné využití některých vitamínů.

Při cvičení zkuste osvědčené spalovače

Při efektivním tréninku zaměřeném na spalování tuků a rýsování svalů můžete podpořit proces některými z vhodných produktů, které odbourávání tuků napomáhají.

Patří sem například L-Karnitin, který pomáhá oxidovat tuky, nebo thermogenní spalovače, určené pro zvyšování termogeneze a metabolismu vašeho těla.

Ve výživě nezapomínejte na dostatečný příjem ryb (alespoň 2-3krát týdně), dále na přísun kvalitních nerafinových olejů – hlavně ve studené formě.

Vyhýbat bychom se měli také trans- nenasyceným tukům, které vznikají při ztužování tuků a obsahují je některé margaríny a ztužené tuky, sušenky, tyčinky a jiné dobroty. Tyto tuky jsou pro náš organismus doslova nejhorší a jejich absencí ve stravě si můžeme velmi přilepšit.

Co si přečíst dál?

Vliv emočního vypětí na redukci hmotnosti

Emoční vypětí, stres, úzkost nebo deprese ovlivňují tělesnou hmotnost. Někdo kvůli nim nechtěně hubne, jiný přibere. Přečtěte si v dnešním článku, jak psychická […]

Nejlepší péče o svalovou hmotu

Jak získat a udržet si svalovou hmotu? Ten nejúčinnější způsob Vám prozradíme v dnešním článku. Věnujte se posilování Pokud jste […]

  1. 1. Vyplníte formulář
  2. 2. Zavoláme Vám a potvrdíme termín první lekce
  3. 3. Přijdete si zacvičit

Všechny články Přečtěte si

Contours v médiích