Hýbejte se pro zdraví svých kloubů Zpět na seznam článků

Milujete sport a nedokážete si bez něj představit svůj život? Bravo! Co když vám ale vaši lásku ke sportu začnou komplikovat běžné zdravotní problémy v podobě ztíženého pohybu či bolesti?

Problémy s bolestí či sníženou pohyblivostí kloubů dnes trpí mnoho lidí po celém světě a jistě každý z nich potvrdí, že neschopnost pohybovat se jak chcete, je jednou z největších nepříjemností, jaké vám může život přinést. Proto je dobré tomu zamezit co nejdříve a věnovat se zdraví svého pohybového aparátu již od útlého mládí.

Některá kloubní postižení sice ovlivnit nemůžeme, ale alespoň se můžeme snažit o jejich zmírnění. O jaké nemoci se jedná?

Není zátěž jako zátěž

Jestliže hovoříme o kloubech, měli bychom se zmínit o onemocnění nazývaném osteoartróza. Toto degenerativní nezánětlivé onemocnění nás může postihnout ve stáří, při poškozování a přetěžování kloubů nevhodným způsobem, ale také v rámci některých jiných, například endokrinologických či metabolických poruch.

Osteoartróza může být zčásti dána i geneticky, vždy je ale důležité, abychom tomuto onemocnění předcházeli především svými návyky a celkovým životním stylem.

Pokud vás toto onemocnění již postihlo, snažte se co nejdříve zahájit adekvátní léčbu nebo alespoň předcházet vyvolávajícím příčinám jako je nošení nadměrně těžkých břemen, namáhavá fyzická práce, chůze po nerovném terénu či stoupání do schodů.

Všechny tyto činnosti našim kloubům neprospívají, a proto bychom se jim měli obloukem vyhýbat. Neznamená to však, že se přestaneme hýbat úplně, naopak, správná pohybová rehabilitace a jiné fyzikální metody nám mohou pomoci ke zlepšení aktuální situace, či alespoň jako prevence zhoršení nemoci.

Sportem ku zdraví

Divíte se, že když je onemocnění kloubů nejčastěji způsobené jejich přetěžováním, tak že nám k jejich léčbě pomůže opět pohyb? Je to tak, protože kloubní chrupavka potřebuje ke své výživě pohyb daného kloubu, který umožňuje rovnoměrné rozptýlení mezikloubní tekutiny.

Pohyb také stimuluje zvýšenou cirkulaci tekutiny v kloubech, což rovněž napomáhá výživě kloubu a jeho následné lepší pohyblivosti.

Zaměřte se na správnou fyzickou zátěž

Háček je v tom, že mnoho lidí si při tomto onemocnění vybírá nesprávné, příliš zatěžující pohybové aktivity, kterými si klouby ještě více opotřebovává. Pokud si tedy chcete k léčbě bolesti a nehybnosti kloubů dopomoci sportem, volte takový, který nebude vaše klouby zbytečně přetěžovat.

Vybrat si můžete například plavání, jízdu na kole nebo cvičení na eliptickém či veslovacím trenažéru. Vyhněte se naopak kontaktním a příliš náročným fyzickým sportům, namísto běhání volte raději rychlejší chůzi a vždy si vybírejte měkký terén a správnou obuv.

Sníženou pohyblivostí či bolestí kloubů trpí ve stáří téměř každý, ale věřte, že lidé, kteří se po celý život více hýbali, mají menší problémy s celkovou kloubní ztuhlostí.

Pokud se budete již od mladšího věku věnovat správným pohybovým aktivitám, podpoříte tak nejenom pohyblivost svých kloubů, ale i jejich kvalitní výživu. Díky dostatečnému pohybu a správné stravě také předejdete nadváze či obezitě, což má na zdraví vašich kloubů rovněž příznivý vliv.

Obézní lidé totiž nadměrně zatěžují celkový pohybový aparát včetně kloubů, což může mít do budoucna za následek právě výše zmiňovanou osteoartrózu.

Pokud trpíte zánětlivým onemocněním kloubů, rozhodně se neobejdete bez farmakologické léčby, avšak kvalitní pohybová rehabilitace vám může také velmi ulevit. Nezáleží tedy na tom, jakou mají vaše problémy s klouby příčinu, vždy je dobré zařadit do svého života adekvátní pohyb.

Změňte svou životosprávu

Zdravé klouby se také neobejdou bez pestré a vyvážené stravy bohaté na všechny potřebné látky zajišťující tu správnou nutriční podporu.

Vhodný je jídelníček zaměřený na dostatečný příjem kvalitních nenasycených tuků, hlavně omega-3 mastných kyselin, které působí protizánětlivě a najdete je především v ořechách a tučných rybách jako je losos či makrela. Naopak bychom měli omezit nadměrný přísun nasycených tuků, které získáváme hlavně z tučného červeného masa.

Nezavrhujte doplňky stravy

Pokud chcete zdraví svých kloubů pozvednout na maximum a předcházet tak pohybovým problémům ve stáří, je vhodné zařadit do svých stravovacích plánů i některé potravinové doplňky, které jsou bohaté na složky, které intenzivně vyživují kloubní chrupavku.

V lékárně seženete mnoho takových produktů, zaměřte se však na takové, co jsou bohaté na kolagen (stavební složku chrupavky, kostí i šlach), glukosamin sulfát či chondroitin sulfát, které působí protizánětlivě a zároveň napomáhají budování kloubní chrupavky a udržení pružnosti a pohyblivosti kloubů.

Důležité je také přijímat dostatek vitamínu C, který napomáhá správnému vstřebávání kolagenu a zároveň působí jako silný antioxidant. Pokud se budete držet výše zmiňovaných rad a tipů, jistě se i v pokročilejším věku budete těšit z neomezeného pohybu!

Co si přečíst dál?

3 recepty na fit domácí chipsy

Smažené bramborové lupínky se řadí k nejoblíbenějším pochoutkám vůbec. Mnoho lidí jim snadno podléhá a někteří jsou na jejich chuti dokonce závislí. Problém je, […]

  1. 1. Vyplníte formulář
  2. 2. Zavoláme Vám a potvrdíme termín první lekce
  3. 3. Přijdete si zacvičit

Všechny články Přečtěte si

3 recepty na fit domácí chipsy

Smažené bramborové lupínky se řadí k nejoblíbenějším pochoutkám vůbec. Mnoho lidí jim snadno podléhá a někteří jsou na jejich chuti dokonce závislí. Problém je, […]

Contours v médiích