Ztráta svalové hmoty v důsledku pauzy od cvičení Zpět na seznam článků

I při nejlepší vůli občas nastane chvíle, kdy máme potřebu dát si pauzu od pravidelného pohybu. Bohužel tělo obalamutit nemůžeme a přestávka, zvlášť dlouhodobá, se na něm dříve či později projeví.

Přečtěte si v tomto článku, co se stane s vaším tělem, když se přestanete pravidelně hýbat.

Příznaky nejsou u každého stejné

U každého člověka se pauza od cvičení projeví jinak. Každý volí jiný druh sportu, má svůj tréninkový program, odlišný věk od ostatních, jinou tělesnou stavbu a kondici, své silné i slabé stránky.

Kdo sportuje delší dobu, má lepší fyzickou kondici, do které se po pauze vrátí mnohem dříve.

Co všechno obsahuje svalová hmota?

Svalová hmota se skládá z mnoha složek. Hlavní z nich je tělesná voda, která tvoří asi 75 % objemu svalových buněk. Dále ji tvoří bílkoviny, které představují cca 20 % hmotnosti svalů a nakonec glykogen, zásobní svalový sacharid (2-3 %). Ve svalech najdete i malé množství (do 5 %) tuku.

Za menší objem svalů při pauze od tréninku může fakt, že se v nich tvoří méně glykogenu, bílkovin a vody. Obsah glykogenu je sice u trénovaných sportovců vyšší než u lidí, kteří se moc nehýbou, ale také u nich poměrně rychle klesá, když přestanou trénovat.

K opravdové ztrátě svalové hmoty však dochází až po 14 a více dnech pauzy.

Co dalšího se stane, když přestanete cvičit?

Úbytek svalové hmoty nepředstavuje jedinou ztrátu při pauze od cvičení. Objeví se i další symptomy, mezi které patří vyšší krevní tlak (cévy se přizpůsobují pomalejšímu toku) a hladina cukru v krvi (ta stoupá po každém jídle, ale při tréninku klesá, protože svaly využijí cukr jako energii, zatímco když necvičíte, zůstane zvýšená).

Celkově se zhorší vaše kondice, což v praxi znamená, že náročný pohyb vám dá více zabrat a více se při něm zadýcháte. Zajímá vás proč? Dojde k poklesu tzv. hodnoty VO2 (maximální množství kyslíku, jenž může tělo využít k získání energie). Po 2 týdnech klesá VO2 max o 10 %, po měsíci o 15 %, za 3 měsíce až o 20 %.

Jaké jsou fyzické příznaky?

Po 6-8 týdnech neaktivity se začnou projevovat také změny na těle. Některé jsou na první pohled viditelné v zrcadle, jiné prozradí čísla na váze. Dochází k nárůstu tělesného tuku a zvětšení obvodu pasu.

Jak tyto symptomy zmírnit?

  • Snažte se pauzu ukončit co nejdříve.
  • Hlídejte si jídelníček (radí se zvýšit příjem proteinů).
  • Alkohol pijte s mírou.
  • Dopřejte si kvalitní a dostatečně dlouhý spánek.
  • Věnujte se rekreačnímu pohybu (svižným procházkám, jízdě na kole, plavání, výšlapům apod.).

 

Přestože ke ztrátě svalové hmoty a dalším změnám dochází celkem brzy, existuje tzv. svalová paměť. Až se vrátíte k pravidelnému cvičení, dostanete se do formy mnohem rychleji než v případě, že byste nikdy předtím netrénovali.

Začněte pozvolna a dávejte si pozor na přetížení. V případě, že vaše pauza nastala kvůli zranění, poraďte se nejdříve s lékařem či fyzioterapeutem o vašem záměru vrátit se zpět do kondice.

Co si přečíst dál?

Hubnutí s metodou BIA

Hlavním cílem hubnutí je ztráta nadbytečného tělesného tuku, a naopak zachování svalové tkáně. Jde o složitý a komplexní proces, u […]

  1. 1. Vyplníte formulář
  2. 2. Zavoláme Vám a potvrdíme termín první lekce
  3. 3. Přijdete si zacvičit

Všechny články Přečtěte si

Hubnutí s metodou BIA

Hlavním cílem hubnutí je ztráta nadbytečného tělesného tuku, a naopak zachování svalové tkáně. Jde o složitý a komplexní proces, u […]

Contours v médiích