Základy zdravé výživy pro všechny bez rozdílů Zpět na seznam článků

Mnoho lidí dnes zdravé stravování zaměňuje s nesmyslnými dietami a striktními alternativními výživovými směry.

Co však můžete udělat proto, abyste se stravovali zdravěji a nepřišli u toho o rozum?

Máme pro vás několik tipů, jak ozdravit váš jídelníček. Uvidíte, že se s ním budete cítit lépe po všech stránkách a zdravý životní styl si zamilujete.

Doplňte každé jídlo o zeleninu

Toto jednoduché pravidlo vám spolu s vyváženou stravou zajistí dostatek mikronutrientů v jídelníčku. Přijmete ale také dostatek vlákniny a tekutin navíc.

Za den byste měli sníst cca 500 gramů zeleniny a 200-300 gramů ovoce. Je však na vás, jakým způsobem je do jídelníčku zařadíte. Porce zeleniny ke každému jídlu může být jedním ze způsobů, jak dosáhnete cíle.

Jezte čerstvé potraviny

Vyhýbat byste se měli zpracovaným potravinám (sušenkám, instantním pokrmům a rychlému občerstvení).

Váš jídelníček by se měl skládat z čerstvých potravin, které nejsou složeny z dvaceti položek. Existují ale výjimky, proto vždy čtěte údaje na etiketách.

Některé procesy zpracování potravin jsou nežádoucí. Příkladem může být mléko, které s sebou v jeho syrové formě nese řadu mikrobiálních rizik.

A jak je to s “éčky”? Pamatujte, že některá z nich jsou jen neškodnými konzervanty. Například vitamin C, jinak nazvaná kyselina askorbová, se označuje kódem E300. Jde přitom o významný antioxidant.

Dodržujte pitný režim

Součástí zdravého jídelníčku je i pitný režim, kterým se má na mysli zejména čistá voda. Vyhnout byste se měli všem slazeným limonádám a alkoholickým drinkům.

Součástí pitného režimu mohou být i kvalitní čaje a káva, pokud příjem kofeinu kompenzujete dostatkem čisté vody.

Minerální vody byste měli zařazovat občasně a neměli byste jich vypít více než půl litru za den.

Dbejte na vyváženost

Žádný extrém není zdravý a u jídla to platí dvojnásob. Pokud se budete dlouhodobě snažit bezdůvodně vyloučit z jídelníčku nějakou potravinu, můžete si uškodit nedostatkem potřebných živin.

V jídelníčku byste měli mít dostatek bílkovin, komplexních sacharidů a zdravých tuků.

Zdroje potravin byste měli střídat, díky čemuž si zajistíte přísun široké škály nutrientů a vyhnete se hromadění některých škodlivých látek.

Pamatujte, všeho s mírou!

Nic se nemá přehánět. Nejste roboti a rozhodně se od vás neočekává, že váš jídelníček bude vyladěný do detailu hned od zítřka. Někdy takové přespřílišné snažení může vést k poruchám příjmu potravy.

Snažte se z dlouhodobého hlediska o vybalancování složek výživy, jak zdravých, tak „méně zdravých“ potravin.

Občasný kousek čokolády nebo dortu ve vás nemá vyvolávat výčitky, ale máte si ho užít. Stejně jako po jednom zdravém jídle nezhubnete, tak po jednom nezdravém jídle neztloustnete.

Vše je o nastavení kompromisů a zdravých návycích, které si postupně ve vašem životě utvoříte. Zdravý životní styl vás má především bavit a omezování se k němu rozhodně nepatří.

Co si přečíst dál?

Hubnutí s metodou BIA

Hlavním cílem hubnutí je ztráta nadbytečného tělesného tuku, a naopak zachování svalové tkáně. Jde o složitý a komplexní proces, u […]

  1. 1. Vyplníte formulář
  2. 2. Zavoláme Vám a potvrdíme termín první lekce
  3. 3. Přijdete si zacvičit

Všechny články Přečtěte si

Hubnutí s metodou BIA

Hlavním cílem hubnutí je ztráta nadbytečného tělesného tuku, a naopak zachování svalové tkáně. Jde o složitý a komplexní proces, u […]

Contours v médiích