vyzkoušejte týden zdarma

Pohyb s křečovými žilami Zpět na seznam článků

Co je dobré vědět o křečových žilách?

Křečové žíly zvané varixy představují chronické onemocnění nohou. Jejich příčinou je porucha cesty žilní krve zpět k srdci.

Varixy nebývají zpočátku příliš nápadné. Pokud se však jejich prvotní výskyt zanedbá, přivodí člověku bolesti a pod kůží se stanou výrazně viditelnými.

Léčba varixů obvykle zahrnuje:

  • nošení elastických punčoch
  • aplikaci gelů a mastí
  • užívání léků
  • pohyb zaměřený na posílení lýtek a nohou celkově
  • užívání bylinek a homeopatik

 

U rozsáhlých křečových žil je řešením jejich chirurgické odstranění. Dochází k němu pomocí laseru a sklerotizace, metod představujících menší zátěž v porovnání s klasickým chirurgickým vyjmutím.

Co stojí za rizikem vzniku křečových žil?

  • hormonální změny
  • sedavá práce
  • celodenní stoj na nohou
  • nadváha
  • nedostatek fyzické aktivity
  • věk
  • genetika

Cvičení s varixy

Nejlépe uděláte, budete-li zpevňovat lýtkové svaly. Do svého každodenního programu zařaďte chůzi, jízdu na kole či plavání.

Svižná každodenní 30minutová procházka protahuje a zpevňuje svaly lýtek, zvyšuje průtok krve a nezatěžuje klouby. Stejně prospěšná je i jízda na stacionárním či eliptickém kole.

Také plavání je nízkonárazová činnost, která napomáhá proudění krve směrem vzhůru k srdci. Dolním končetinám velmi prospívá.

Zvedání lýtek

  1. Postavte se na prsty nohou, paty nadzvedněte z podlahy. Napočítejte do 15 a vraťte se do výchozí pozice.
  2. Cvik opakujte 20x.

Zvedání nohou

Cvik není vhodný pro těhotné ženy.

  1. Položte se na břicho a čelo si opřete o spojené dlaně.
  2. Spojte nohy a pomalu je zvedejte vzhůru, nekrčte přitom kolena. V této pozici napočítejte do 10.
  3. Cvik opakujte aspoň 15x.

Unožování

  1. Lehněte si na bok, jednou rukou si podepřete hlavu, druhou ruku nechte ležet na podlaze.
  2. Velmi pomalu zvedejte jednu nohu do výšky. Napočítejte do 10.
  3. Opakujte 15x, poté vystřídejte strany.

Jízda na kole vleže

Cvik není vhodný pro jedince s bolestmi zad.

  1. Položte se na záda na měkký povrch.
  2. Zvedněte obě dolní končetiny, pokrčte je v kolenou.
  3. Jednu nohu tlačte směrem dopředu a druhou dozadu, jako byste jeli na kole.
  4. Nohy prostřídejte.
  5. Opakujte 25-30x ve 3 sériích s 10vteřinovou pauzou.

Výpady do stran

  1. Stoupněte si s nohama na šíři boků, hlavu a tělo držte vzpřímené, břicho zpevněné, ruce mějte podél těla.
  2. Unožte pravou nohou do strany, přeneste na ni váhu těla, tzn. přejděte do dřepu a druhou nohu nechte propnutou. Ruce mějte v předpažení.
  3. Podřep zastavte, když je stehno pravé nohy rovnoběžně s podlahou.
  4. Poté se vraťte do výchozí pozice.

Cvik Buergera-Allena

  1. Lehněte si a nohy zvedněte do výšky. V pozici vydržte tak dlouho, dokud kůže nezačne blednout (cca 3 minuty).
  2. Poté se na 5-10 minut posaďte. Nohy nechte volně viset nad zemí.
  3. Nakonec si znovu lehněte (asi na 10 minut), tentokrát s celým tělem v horizontální poloze.
  4. Cvik opakujte 10x-12x.

Jakému pohybu se vyhnout?

  • Při obtížích s křečovými žilami nezvedejte těžké závaží. Jeho tlak zhoršuje průtok krve mezi dolními končetinami a srdcem, krev se hromadí v žilách a poškozuje choulostivé chlopně. Chcete-li posilovat, volte cviky s vlastní vahou, při kterých jsou nohy rovnoběžně s podložkou nebo zvednuté do výšky.
  • Neběhejte. Běh je sice skvělá aerobní aktivita, která podporuje krevní oběh, zatěžuje ale klouby a žíly.
  • Při výskytu křečových žil neprovádějte dřepy, sedy-lehy, zkracovačky a jógové pozice zaměřené na posilování břicha s dlouhou výdrží.

 

TIP: Při jakémkoli cvičení noste kompresní punčochy.

Co si přečíst dál?

  1. 1. Vyplníte formulář
  2. 2. Zavoláme Vám a potvrdíme termín první lekce
  3. 3. Přijdete si zacvičit

Všechny články Přečtěte si

Contours v médiích