Výběr práškového proteinu při laktózové intoleranci Zpět na seznam článků

Co je to laktózová intolerance, jaký druh proteinu při tomto onemocnění zvolit a jakému se naopak vyhnout? Vše se dozvíte v dnešním článku.

Intolerance na laktózu a její příznaky

Laktóza je tzv. disacharid (druh cukru) tvořící hlavní sacharidovou složku savčího mléka. Je důležitý ve výživě mláďat i dětí a díky němu mají mléko a produkty z něj svou typickou chuť.

K rozložení laktózy v tenkém střevě je třeba výskyt enzymu laktázy. Pokud laktázy není dost, organismus nedokáže absorbovat a rozložit laktózu přijatou z potravy.

Laktóza se v takovém případě nerozkládá v tenkém střevě, ale putuje do tlustého střeva. Tam váže vodu a je rozkládána střevními bakteriemi, což vede k nepříjemným symptomům (průjem, plynatost a bolesti v břiše).

Laktózová intolerance může být buď primární (dána geneticky) nebo sekundární, tj. spojená s nemocemi střev (záněty, celiakie, Crohnova choroba).

Jaké proteiny zvolit při laktózové intoleranci?

Jestliže nevíte, jak zjistit obsah laktózy v těchto doplňcích stravy, hledejte na obalu množství sacharidů v nich obsažených. Je však rozdíl mezi ochucenými (doslazovanými) a neochucenými proteiny. Ochucené mohou mít celkový obsah cukru navýšený složkami tvořícími jejich chuť a sladkou vůni.

Vhodnými proteiny jsou kromě zcela bezlaktózových rostlinných proteinů syrovátkové izoláty, hydrolyzáty a micelární kaseiny.

Syrovátkové proteiny a laktózová intolerance

Syrovátkové proteiny můžete do vašeho jídelníčku také zařadit. Pozor si dejte na koncentráty.

Izolát (angl. zkratka WPI) má až 80-90 % bílkovin, méně vitamínů a minerálů v porovnání s koncentrátem. Bohužel je také dražší a ne tak chutný jako koncentrát.

Koncentrát (angl. zkratka WPC) obsahuje obvykle 60-80 % bílkovin, je bohatší na cukry a tuky a najdete v něm hodně vitamínů a minerálů.

Další možností pro osoby s intolerancí laktózy jsou syrovátkové hydrolyzáty (zkratka WPH). Jsou to izoláty procházející dalším zpracováním, tudíž jsou lépe vstřebatelné.

Mezi doplňky s minimálním obsahem laktózy na trhu patří např.:

  • ZeroPro Protein (výrobce Amix)
  • LactoFree 90 (výrobce Kompava)
  • ISO Whey ZERO Native (BioTech USA)

Kaseinové proteiny a laktózová intolerance

Druhým velmi oblíbeným typem proteinů je protein kaseinový. Přezdívá se mu rovněž noční, protože tělu poskytuje pomalý a stálý přísun bílkovin. Bohužel i kasein se získává z mléka (např. v kravském mléce tvoří až 80 % všech mléčných bílkovin) a mnoho mléčných produktů je založeno na jeho srážení.

V běžných kaseinových proteinech najdete průměrně asi 4,5 g laktózy na 100 g výrobku, což už je pro většinu lidí s laktózovou intolerancí nadlimitní množství. Na trhu seženete i přípravky s nižším množstvím laktózy. Jsou jimi Reflex Nutrition Micellar Casein s max. 2,6 g laktózy na 100 g nebo Casein Zero od BioTech USA.

Co si přečíst dál?

Kouzlo skoku přes švihadlo

Vzpomenete si, kdy jste naposledy skákali přes švihadlo? Tento druh pohybu je přitom velmi účinný v boji s nadbytečnými kilogramy. Pokud chcete zhubnout […]

  1. 1. Vyplníte formulář
  2. 2. Zavoláme Vám a potvrdíme termín první lekce
  3. 3. Přijdete si zacvičit

Všechny články Přečtěte si

Contours v médiích