Sestavte si jídelníček podle pyramidy výživy Zpět na seznam článků

Záleží vám na tom, co jíte? Není vám váš životní styl lhostejný? Pak jste se již určitě setkali s výživovou pyramidou.

Pyramida by vám měla ukázat, jaké potraviny a v jakém množství byste měli do jídelníčku běžně zařazovat. Byla vydána v mnoha podobách, které se však od sebe nijak významně neliší.

Jak se ve výživové pyramidě vyznat?

Ve spodní části pyramidy jsou vyobrazené potraviny, které byste měli konzumovat nejčastěji. Naopak směrem k vrcholu se řadí ty, které by měly být na vašem talíři zastoupeny v daleko menším množství.

Základem každého zdravého jídelníčku jsou nápoje (čistá voda, neslazený čaj, minerálky). Denně byste měli vypít alespoň 7 sklenic vody.

Teď k samotné pyramidě. Vespod se nachází komplexní sacharidy – kvalitní obiloviny, pseudoobiloviny, brambory a celozrnné výrobky. Ty by měly být součástí každého chodu.

Po sacharidech následuje ovoce a zelenina, kterým věnujeme samostatný odstavec, viz níže.

Dále jsou na řadě bílkoviny. Mezi ně patří maso, vejce, mléčné výrobky i jejich rostlinné zdroje (sója, luštěniny). Luštěniny ale obsahují i vyšší množství sacharidů.

Co takové ovoce a zelenina?

Ovoce a zelenina by měli tvořit nedílnou součást každého jídla. Konzumovat byste je měli v poměru 1:3. Zelenina by měla nad ovocem převažovat zejména proto, že ovoce obsahuje velké množství cukru. Při jeho nadměrné konzumaci dochází ke zvyšování energetického příjmu.

S potravinami na vrcholu pyramidy opatrně

Na úplném vrcholu pyramidy najdete sůl, jednoduché cukry a tuky. Ty by se ve vašem jídelníčku měly objevovat pouze výjimečně. Zaměřte se na kvalitní zdroje těchto živin.

Pokud se jedná o tuky, sáhněte po těch zdravých. Najdete je především v rostlinných olejích, ořechách, semenech a rybách.

Co se týče jednoduchých cukrů, měli byste je přijímat raději z ovoce než ze sladkostí. V ovoci totiž najdete mimo cukru i další nutričně hodnotné látky (vitaminy, minerály, vlákninu).

V jídelníčku byste měli střídat zdroje jednotlivých makroživin. Měl by být pestrý a dbát byste měli i na množství jednotlivých porcí.

Díky této šikovně sestavené výživové pyramidě si k vyváženému jídelníčku může dopomoci i obyčejný laik, který nemá o výživové hodnotě potravin dostatečný přehled.

Co si přečíst dál?

Kouzlo skoku přes švihadlo

Vzpomenete si, kdy jste naposledy skákali přes švihadlo? Tento druh pohybu je přitom velmi účinný v boji s nadbytečnými kilogramy. Pokud chcete zhubnout […]

  1. 1. Vyplníte formulář
  2. 2. Zavoláme Vám a potvrdíme termín první lekce
  3. 3. Přijdete si zacvičit

Všechny články Přečtěte si

Contours v médiích