Umělá sladidla ve fitness jídelníčku Zpět na seznam článků

Zajímá vás, jak je to s umělými sladidly? Jsou opravdu tak škodlivá, jak se o nich píše? Měli byste se obávat jejich občasného používání?

Nejen na tyto otázky vám rádi odpovíme.

Umělá sladidla dostupná na trhu

Umělých sladidel existuje celá řada. Mezi ta nejvíce známá patří aspartam, sacharin, acesulfam-K, sukralóza, neotam, cyklamát a stévie.

Vzájemně se od sebe liší vlastnostmi i způsobem využití. Mají však jednu společnou charakteristiku, a to mnohem větší sladivost oproti obyčejnému cukru.

Umělého sladidla tak stačí použít minimální množství k tomu, abyste si osladili váš oblíbený moučník.

Mýty o umělých sladidlech

V některých populárních internetových zdrojích (magazínech či blozích) se dnes můžete dočíst o tom, že umělá sladidla jsou zdraví škodlivá. Zároveň se zde píše, že byste se jejich konzumaci měli vyhýbat.

Podle některých autorů mají dokonce vliv na výskyt rakoviny, diabetu i problémů spojených se zažíváním.

Je na čase dozvědět se pravdu

Pravdou však je, že všechna u nás dostupná umělá sladidla prošla před jejich schválením přísnou kontrolou Evropského úřadu pro bezpečnost potravin. Ten určil tzv. přijatelnou dávku sladidla (ADI), která je pro člověka (dle výzkumů) bezpečná v případě její každodenní konzumace.

Pokud to se sladidly nijak nepřeháníte, nemusíte se bát žádné z výše uvedených hrozeb.

Samozřejmě i zde platí pravidlo „všeho s mírou“, proto budete-li denně pít 10 litrů umělými sladidly slazeného nápoje a jíst kila bonbónů a proteinů s umělými sladidly, nebude to pro váš organismus nic přínosného. Není třeba se však obávat občasného zařazování těchto sladidel do vašeho jídelníčku.

Umělé sladidlo jako pomocník

Někomu mohou umělá sladila pomoci při udržování hmotnosti či hubnutí, a to právě díky jejich nízké energetické hodnotě a vysoké sladivosti. Často je využívají fitness nadšenci ve svých dietách, které jsou samy o sobě mnohdy nezdravé.

Pamatujte však na to, že je vždy třeba dbát na celkovou skladbu jídelníčku a nenapodobovat slepě někoho, kdo má zcela jiné potřeby a životní styl.

Pokud bojujete s přemírou cukru v jídelníčku, ale sladkého se vzdát nechcete, mohou vám umělá sladila být dobrým sluhou. Nezapomínejte však na to, že chutě na sladké téměř vždy pramení ze špatného stravování, tj. nedostatečně vyváženého a pestrého jídelníčku, ve kterém chybí konkrétní živiny.

Pokud se budete stravovat zdravě a vyváženě, rozhodně nevadí, když sem tam nějaké to umělé sladidlo do jídelníčku zařadíte.

Co si přečíst dál?

Letní recepty z třešní

Třešně jsou symbolem léta, ale také elixírem pevného zdraví. Nutriční hodnoty mají ukázkové: 100 g třešní obsahuje jen cca 12 g […]

  1. 1. Vyplníte formulář
  2. 2. Zavoláme Vám a potvrdíme termín první lekce
  3. 3. Přijdete si zacvičit

Všechny články Přečtěte si

Contours v médiích